Pages

Monday, December 21, 2009

.::Mencari Khabar IMAN::.


DiHening subuh aku terjaga...

Aku meraba-raba mencari jam..

Ooo..jam sudah menunjukkan pukul 4.30 pagi rupanya…

Keadaan di asrama mmg sunyi sepi pada waktu itu…

Maklumlah tinggal form 5 je yg tinggal kat asrama nie,

budak-budak yang duk asrama nie kadang-

Kadang lepas azan SUBUH baru bangun…

Tiba-tiba Zainul memasang lagu Di Hening Malam…

Kalau x silap lagu die camni :


“Bangunlah insan bangunlah,

Buangkanlah selimutmu,

Sucikan badanmu dan pakaianmu,
Sujudlah menyembah membesarkan Tuhanmu,
Panjatkanlah doa,
Pohonkan ampunan dari-Nya,

Agar bersih hatimu dan juga akalmu…”


Punyala kuat die pasang…tu pun budak2 x bngun lagi…

Aku pun terus la pergi siapkan diri…..

Dalam perjalanan ke musolla aku berjalan seo

rang diri…

Memerhatikan alam ciptaan tuhan di hening malam ini…

Sungguh sunyi dan bintang2 masih bekerlipan di langit…

Keadaan di musolla mmg gelap gelita @ sunyi sepi…


Aku terus masuk dan duduk di penjuru musolla…

Tiba-tiba hatiku terdetik…


Dihening subuh aku terjaga. Hatiku berbicara apa khabar IMANku hari ini.

Hatiku yang lara memberitahu IMANku kini di ambang kelemahan, kerana

Nafsu menguasai diri IMANku menangis sendiri.


Mengenangkan diri yang telah hanyut…Dibuai kesesatan…

Dihening subuh aku tersentak dari lamunan mimpi yang membuaiku.

Hatiku menangis sendiri mengenang titik dosa yang menghitam.

“Astaghfirullahala’zim”..spontan lidahku menyebut nama ilahi

Memohon keampunan dari seksaan neraka berapi.


Lantas sejadah kubentang menghadap kiblat, solat sunat dua rakaat

Kukerjakan, doa nasuha kuhimpunkan moga taubat diterima ilahi.


Hatiku berbicara lagi, apa khabar IMANku hari ini?

IMANku menjawab gandakanlah amalan, berdoa dan bertawakallah

Nescaya ‘nur’hidayah makin terasa, semoga jauh dari segala kejahilan.


Tundukku Malu Didepanmu,
Kernaku Insan Berdosa,
Kuadukan Sesalanku,
Apakah Kan Kau Terima,


Wahai Teman,

Ingatlah,

Dirimu bak sebuah perahu

Muatannya bak imanmu

Layarnya bak usahamu

Yang tidak berpanjangan…


No comments: